Je werknemers fit houden voor de toekomst
“Een gezondheids- en vitaliteitscheck is een mooie manier om te zien hoe het met de gezondheid en vitaliteit van je medewerkers gesteld is in relatie tot het werk”, zo vertelt Sabine Lagerwij, HR Business Partner, van Smurfit Kappa Hexacomb enthousiast. TIGRA is gestart met de uitvoering van de checks binnen dit bedrijf en naar aanleiding daarvan gingen we met Sabine in gesprek over de opzet en voorbereiding van zo’n gezondheids- en vitaliteitscheck.
Smurfit Kappa Hexacomb valt als kartonnagebedrijf onder het sectorfonds FCB Kartonnage- en flexibele verpakkingen. FCB stimuleert de aangesloten bedrijven om meer te doen met duurzame inzetbaarheid. “Er zijn genoeg redenen om met duurzame inzetbaarheid aan de slag te gaan. Voor werkgevers kan het bijdragen aan een lager ziekteverzuim, een hogere productiviteit en een sterk imago van het bedrijf. Werknemers kunnen door in hun eigen duurzame inzetbaarheid te investeren hun arbeidsmarktpositie versterken, gezond en vitaal blijven en hun werkplezier vergroten”.
Vitaal verder
Sabine Lagerwij is sinds 2016 verantwoordelijk voor alle HR zaken binnen Smurfit Kappa Hexacomb. Ze houdt zich bezig met alles wat met personeel te maken heeft. Drie jaar geleden is binnen het bedrijf een gezondheids- en vitaliteitsonderzoek gedaan en nu na drie jaar vonden ze het tijd om dit nog eens te doen. ‘Vitaal verder’ is de naam die FCB heeft gegeven aan alle activiteiten die binnen het aanbod van duurzame inzetbaarheid vallen, waaronder ook de gezondheids- en vitaliteitscheck uitgevoerd door TIGRA.
“De samenwerking met TIGRA verloopt erg goed”
Sabine kwam op die manier in contact met TIGRA-directeur Leo Wijnsma. Ze hadden een goed gesprek, waarna TIGRA werd gekozen als de partij om de uitvoer van de gezondheids- en vitaliteitscheck te doen. “De professionaliteit van Leo, maar tegelijk de relaxte sfeer die er was tijdens het gesprek bezorgden me direct een goed gevoel”, zo vertelt Sabine. “De samenwerking verloopt erg goed. Het contact met TIGRA is prettig. Er wordt snel gereageerd op mijn vragen. Ik heb er een goed gevoel over dat het gezondheids- en vitaliteitsonderzoek weer een succes wordt.”
Aan het enthousiasme binnen het bedrijf geen gebrek. “We hebben een vooraankondiging gedaan tijdens een kantine sessie en daarna naar iedereen een brief gestuurd. We hebben in totaal een kleine 75 medewerkers aangeschreven en maar 5 afmeldingen gehad. Een opkomst van bijna 94%. Echt ongelooflijk!”
Analyse
Sabine is benieuwd naar de resultaten van het gezondheids- en vitaliteitsonderzoek, die worden gepresenteerd in het overzichtelijke NES dashboard. “Wat zijn aandachtspunten waar we iets mee moeten doen? Op basis hiervan gaan we voor de komende jaren weer een plan maken. Drie jaar geleden kwam er bijvoorbeeld uit het onderzoek dat er bijna geen groente en fruit werd gegeten. Naar aanleiding hiervan zijn we werkfruit gaan aanbieden. Verder stimuleren we gezonde voeding en lunchwandelingen. We proberen dus daadwerkelijk iets met de resultaten te doen.”
“Zonde om het budget van FCB voor gezondheids- en vitaliteitschecks niet te gebruiken”
Het is wettelijk verplicht om eens in de zoveel tijd je werknemers een PMO aan te bieden. “Afgezien van het feit dat het verplicht is, is het een mooie manier om je medewerkers een check-up te laten doen om te kijken hoe het gesteld is met de gezondheid in relatie tot werk. Er wordt van werknemers gevraagd om langer door te werken, maar dit wil je graag in goede gezondheid. Om preventief hierop in te spelen, kun je ook nog eens kosten besparen, want een verzuimende werknemer is ontzettend duur. Ik heb het idee dat nog niet veel bedrijven binnen de FCB Kartonnage- en flexibele verpakkingen branche gebruik maken van het budget van FCB voor dergelijke onderzoeken. Dit is echt zonde. Je wilt mensen fit houden voor de toekomst!”