De meeste stansoperators van Holbox hebben het vak in de praktijk geleerd. Om een uniforme werkwijze te creëren en de kwaliteit van het stansen naar een nog hoger niveau te tillen, besloot het internationaal opererende familiebedrijf uit Echt om GOC in te schakelen.
‘Kennis gaat hier over van collega op collega. Dat is mooi, maar we zien ook het belang van een goede, theoretische basis. Karton is een natuurproduct dat reageert op de omgeving. Soms werkt een aanpak die je gewend bent niet. Je moet dan schakelen en dan is het waardevol als je kan beredeneren wat de beste oplossing voor het probleem is’, vertelt kwaliteitsmanager Frank van den Munckhof.
Internationale instructie
GOC bracht de stansoperators van Holbox daarom in negen dagdelen theoretische kennis bij over onderwerpen als rillen, ritsen, pregen en nikken. Dat gebeurde grotendeel in het Engels, omdat de operators verschillende nationaliteiten hebben. In de ochtend werd de ochtendploeg getraind en in de middag kreeg de middagploeg hetzelfde programma voorgelegd. Zo kon Holbox gelijktijdig een volledige productie draaien én investeren in scholing.
Abdelmoutalib Rahmani is één van de stansoperators die de training volgde. ‘Ik vond het heel leerzaam. Sommige dingen deed ik al, maar ik wist niet altijd wat er achter zat. Denk bijvoorbeeld aan de positie van de nikken of hoe je een mes tekent. Marcel, de trainer, legde alles duidelijk en rustig uit.’
Eén Punts Lessen
Eén van de dingen waar Abdelmoutalib tijdens de training mee aan de slag ging, waren Eén Punts Lessen (EPL’s). ‘We hebben met elkaar gepraat over hoe we iets aanpakken en hebben foto’s gemaakt van hoe we te werk gaan. Daarbij hebben we gekeken naar wat we hetzelfde doen en wat verschillend, en waarom’, vertelt stansoperator Adbelmoutalib.
GOC verwerkte de input van de stansoperators tot één visuele werkinstructie per onderdeel van het stansproces. De stansoperators gebruiken deze EPL’s nu op de werkvloer. ‘Ik zie absoluut verandering in de praktijk’, zegt Frank. ‘De operators zitten nu meer op één lijn en werken meer op dezelfde manier. Ook het kwaliteitsbewustzijn is toegenomen. Ik zie dat stansoperators nu bijvoorbeeld eerder aan de bel trekken als een order bijvoorbeeld niet past bij een machine.’
Vertrouwen winnen
Zelf woonde de kwaliteitsmanager ook een training bij. ‘Wat ik knap vond, is dat Marcel snel het vertrouwen wist te winnen van onze operators. Onze operators zijn vakmensen. Voor hen is het niet makkelijk als iemand van buiten komt vertellen hoe het moet. Marcel ging daar slim mee om, schuwde de discussie niet, maar deed dat wel op een constructieve manier. Je merkt ook dat hij weet waar hij het over heeft en dat over kan brengen. Dat dwingt respect af.’
Holbox ontwerpt en produceert sinds 1976 kwalitatief hoogwaardige en innovatieve displays voor een breed scala aan opdrachtgevers uit heel Europa. Ook kan het familiebedrijf verpakkingen, posters, banners en folders leveren. Er werken ruim 400 medewerkers bij het hoofdkantoor in Echt, de productielocatie in Polen en de verkoopkantoren in Duitsland, België en Frankrijk.